آنچه معلولان باید هنگام سفر بدانند

در دنیای گردشگری امروز با توجه به رشد زیرساخت های این صنعت شرایط برای مسافرت افراد ناتوان روز به روز رو بهبود است. فعالان حوزه گردشگری هر روز هر چه بیشتر با نیازهای این دسته از علاقمندان به سفر آشنا می شوند و سعی می کنند تا زمینه را برای سفرهایی مناسب برای این دسته از گردشگران مساعدتر کنند. نادیا پرواز در تلاش است تا بتواند تورهایی را برای مسافرت معلولان معرفی کند. با این وجود ایجاد شرایطی که بتواند آسایش معلولان را در سفرها و تورها تامین کند بسیار مشکل است. و در این میان خود معلولان هم باید به نکاتی توجه داشته باشند. به همین خاطر در مطلب زیر می توانیم ببینیم که معلولان برای مسافرت چه نکاتی را باید در نظر بگیرند.


نکاتی برای سفر معلولان


حتما از قبل تماس بگیرید. شرکت های خدماتی و هتل  ها بر اساس قوانین به خدمت رسانی به معلولان مجاب شده اند. با این وجود در هنگام رزرو و 48 ساعت قبل اینکه به مقصد برسید، حتما تماس بگیرید و تمام نیازهای خود را گوشزد کنید تا آنها شرایطی را برای شما آماده کنند.  


کاملا روشن و واضح، مورد به مورد نیازهای خود را هنگام هماهنگی گوشزد کنید. برای این کار از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید چون ممکن است که اشتباه برداشت شود. پس کامل توضیح دهید که چه کارهایی را می توانید انجام دهید و چه کارهایی را نمی توانید شخصا انجام دهید. هر چه اطلاعات مجری سفر یا مسئولین اقامت شما بیشتر باشد، شما آسایش بیشتری خواهید داشت. در نهایت سعی کنید تمام تعهدات مجری را به صورت مکتوب درخواست کنید.

معلولان در سفر
قبل از سفر برنامه مسافرت خود را با جزئیات زیاد برای پزشک خود بازگوکنید و با مشاوره او اقدام به خرید تور یا رزرو خدمات سفر کنید. پزشک شما ممکن است با کاستی های خدماتی، دارویی و بهداشتی مقصد سفر شما آشنایی داشته باشد.
از پزشک خود بخواهید تا روی سربرگ شرایط و نیازهای دارویی شما را تعیین کند. در این نامه پزشک شما پیش بینی های خاص پزشکی را برای شما انجام می دهد و شماره تماس خود را برای شرایط اورژانسی احتمالی اعلام می کند.
داروی اضافی همراه خودتان داشته باشید. بنابه نظر بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می شود که دو برابر نیاز دارویی خود را برای سفرها و تورها همراه ببرید و آنها را در کیف دستی حمل کنید و به قسمت بار هواپیما ندهید.

سفر همراه با ویلچر
شرایط و خدمات پزشکی مقصد خودتان را بسنجید. با مراجعه به سایت یا دفاتر شرکت های بیمه خودتان و یا سفارتخانه کشور مقصد این اطلاعات را  می توانید، جمع آوری کنید.
اطلاعات پزشکی ضروری خود را به شکلی با خود حمل کنید که در شرایط خاص توسط همراهان و دیگران قابل رویت باشد. مثلا به صورت دستبند، کیف کارت، یا کیف پاسپورت خودتان.


از آژانس هایی تور خود را خریداری کنید که تخصص خدمات رسانی به مسافران معلول را داشته باشند. هرچند که در ایران چنین تخصصی چندان جا افتاده نیست اما شاید با پیگیری های خودتان بتوانید کم کم کسانی را به این فکر بیندازید که چنین خدماتی را به شکل تخصصی ارائه دهند.


سعی کنید از پروازهای مستقیم استفاده کنید، هرچند که مسافرانی که از ویلچر استفاده می کنند زودتر از بقیه فرایند بررسی را می گذرانند، اما با این وجود با توجه به این که گاها در پروازهای غیرمستقیم نیاز به تعویض ترمینال وجود دارد و سرعت عمل اهمیت پیدا می کند، این استرس را به خودتان وارد نکنید و برای سفر پرواز مستقیم خریداری کنید. اما اگر به هر صورت مجبور شدید که پرواز غیرمستقیم بخرید، پیشنهاد می شود برای خرید بلیط طوری برنامه ریزی کنید که حداقل 90 دقیقه بین دو پرواز زمان داشته باشید و اگر تعویض پرواز به گونه ای بود که نیاز به بازرسی گمرکی داشت، حداقل زمان بین پرواز ها را 2 ساعت در نظر بگیرید.

 

قبل از پرواز زمان زیادی برای خود در نظر بگیرید؛ برای پروازهای داخلی 2 ساعت و پرواز های بین المللی 3 ساعت قبل از پرواز زمان مناسبی خواهد بود. دقایقی قبل از اینکه پرواز به زمین بنشیند با مهماندار بابت نحوه خروج خودتان از هواپیما هماهنگ کنید تا برنامه ذهنی بهتری داشتیه باشید و استرس سراغ شما نیاید.

معلولان در سفر چه کنند؟

در مورد ترنسفرهای فرودگاهی شک نکنید و از مبدا آن را رزرو کنید. هرچند که با خرید تور ترنسفرهای شما هم هماهنگ می شود اما اینکه وسیله نقلیه شرایط حمل شما را داشته باشد نکته مهمی است، آنرا فراموش نکنید.
برای ویلچر و وسایل کمک حرکتی خود لوازم یدکی ببرید. وسایلی مانند ویلچر ممکن است در سفر دچار مشکل شود و شما را با چالشی جدی روبرو کند. فرض کنید در زمان بین دو پرواز چرخ هایی ویلچر مشکل دار شوند، معضل بسیار بزرگی خواهد بود. برای کمک به خودتان حتما بدانید که رفع عیب وسیله شما به چه صورتی است که بتوانید با کمک دیگران مشکل را حل کنید.


در مورد حقوق خودتان در ایرلاین ها و هتل ها اطلاعات کافی داشته باشید. قبل از سفر با قوانین خطوط هوایی مورد نظر و هتل های کشور مقصدتون آشنا شوید و در مواقع نیاز آنها را طلب کنید.
نادیا پرواز بهترین سفرها را برای معلولین عزیز کشور آرزو می کند.

 

نادیا پرواز سفر به سبک رویای تو : 41579-021

فرم ارسال نظر