جاذبه های مسکو: معماری ساختمان ها، خیابان ها و مراکز قدیمی

جاذبه های مسکو، بزرگترین شهر روسیه و پایتخت این کشور بی شمارند. هر بار قصد سفر به روسیه داشتید حتما چند روزی را به گردش در این شهر اختصاص دهید. چرا که مسکو تلفیق زیبایی از ساختمان های قدیمی و کلاسیک، هم چنین ساختمان های مدرن و امروزی را در خود جای داده است. بدون شک با دیدن این همه زیبایی که تعداشان هم محدود نیست به ذوق می آیید. و هر چه بیشتر در مسکو بگردید، مجسمه های یادبود، پارک های مختلف، ساختمان ها، کلیساها و موزه های به نسبت بیشتری می یابید. با نادیا پرواز همراه باشید تا با چند جاذبه قدیمی این شهر آشنا شوید. 

جاذبه_های_مسکو

ساختمان ها و مراکز قدیمی در میان جاذبه های مسکو


خوشبختانه، در مسکو امروزی یادبودهای آرشیتکتوری بناهای مسکونی، که بعد از آتش سوزی 1812 ساخته شده است دیده می شود و در بین آنها نه تنها ساختارهای منحصر به فرد وجود دارد بلکه بناهایی که کاملا شبیه ساختارهای آن دوران و یا نزدیک آن دوران از نظر فرم می باشند دیده می شود. با نگرش بر این آثار، که در قسمت های مختلف مسکو دیده می شوند زندگی آرام اسقف های اعظم که به نحوی مرتبط با این ساختار می باشند را می بینیم. املاک شخصی در مسکو از نظر آرشیتکتوری و ویژگی و لوازم عادی زندگی با هم دیگر تفاوت داشتند. منتقد معروف روسی به نام (بلینسکی) در مورد شهر مسکو می نویسد: «برای یک شخص روس که  در پترزبورگ متولد شده است مانند یک خارجی شهر مسکو فوق العاده و حیرت انگیز  می باشد». 

ساختمانهای_کلاسیک_روسی

معمارهای معروف خانه های مسکونی مسکو و املاک شخصی اوایل قرن 19 بنام های « اسیپ بوه، دمنیکوژیلیاردی ، آفاناسی گریگوریف» می باشند. در شهر مسکو در مقایسه با شهر پتربورگ ، بناهای باقیمانده  سبک باروک بسیار کم می باشند. که یکی از آن ها ملک شخصی « آپراکسین تروبتسکی » می باشد که ساختمان اصلی آن باشکوه، عظیم و یادبودی از آرشیتکتوری اواخر دوران باروک می باشد. آرایش باشکوه آن یادآور کاخ های معروف آن دوران می باشد که توسط معمار معروف بنام «راسترلی» ساخته  شده است. در دوره کلاسیزیزم به علت غیر عادی بودن این ساختمان ها، به آنها لقب مسخره کمد را داده اند. در اواخر قرن 19 در مرکز مسکو خانه های چند طبقه که خانه های پر درآمد (استیجاری) نامیده میشد، ظاهر می شود. یکی از خانه ها متعلق به شخصی بنام «پرچوا» می باشد که ساختار آرشیتکتوری این ساختمان سبک مدرن را نشان می دهد.


بالشوی تئاتر یکی از جاذبه های کلاسیک مسکو 

بالشوی_تئاتر_مسکو

تئاتر بالشوی (بزرگ) ، یکی از نمونه های آرشیتکتوری روسی اواسط قرن 19 و یکی از بزرگترین ساختارهای تئاتر در اروپا می باشد. امروزه این تئاتر محل اجرای اپراهای مختلف در روسیه می باشد. بر روی صحنه تئاتر بالشوی اپرای میخائیل گرینکا، دارگامژسکی، مودیست موسرسکی، الکساندر بارودین، نیکلای ریمسکی کورساکف، اپرا و باله های چایکوفسکی اجر شده است. تئاتر با خوانندگان، رقاصان، رهبران ارکستر و هنرمندان معروفی درخشیده است. تاریخ تئاتر بالشوی با درخشش خواننده هایی مانند ایوان کازلوفسکی، سرگئی لمشوف، نادژدا ابوخوا،ماریا ماکساکوا و بالرینهایی مانند مارینا سیمینوا و... شکل گرفته است. اجرا های اپرای ( باریس گودونف، خوانشینا، سادکو، جنگ و صلح، اتلو، آیدا،  دن کارلکس) و باله های معروف (فواره های باغچه سرای، دریاچه قو، فندق شکن، رومئو وژولیت، اسپار تاک و...) بر زیبایی هنر این ملت افزوده اند. 

خیابان تئاترالنی یک خیابان قدیمی در روسیه 

خیابان تئاترالنی ، خیابانی کوتاه و عریض است که از میدان مانژ و لوبیانسکی عبور می کند.  این خیابان در سال 1820میلادی به جای بستر رودخانه نگلینا ساخته شد. این خیابان با گذرراه کوتاهی از میان دیوار کیتای گوراد که خیابان تریتیاکوف نام دارد به کیتای گوراد وصل می شود. خیابان تریتیاکوف اواخر سال های 1860 میلادی به سفارش برادران پاول و سرگی تریتیاکف ساخته شد. ورودی خیابان تریتیاکف با دروازه نقش دار تزئین شده بود که مجموعه خوش منظره ای با برج کوتاه پرندگان را تشکیل میدهد. سمت چپ طاق دروازه ها، مجسمه یادبود ایوان فیودروف – شخصیت مشهور عصر ایوان مخوف بر پایه گرانیت قرار گرفته است. استاد مشهور ریخته گری و مخترع توپ ها بیشتر به عنوان بنیان گذار فن چاپ روسی معروف است. از مجسمه یادبود او مطابق با مدل سرگی ولنوخین، در تاریخ 27 ماه سپتامبر سال 1909 میلادی در مراسم باشکوهی  در حضور جمعیت باشکوهی پرده برداری شد. 

خیابان_تئاترالنی_مسکو

محل برپایی مجسمه یادبود تصادفی انتخاب نشده بود. همانا در ساحل رودخانه نگلینا در دوران باستان کارخانه ریخته گری توپ ها و در نزدیکی آن خیابان نیکولسکی در کیتای گورود که خیابان تریتاکوف  به آن می رسد و چاپخانه مسکو قرار داشت. در سمت راست ورودی خیابان تریتاکوف هتل معروف متروپول قرار دارد که طی سال های 1903- 1899 میلادی در مسکو ساخته شد. بهترین معماران و نقاشان در ساخت آن شرکت داشتند که از جمله می توان از ویلیام والکوف ، لف  ککوشف ، ودیگر معماران و نقاشان نام آور یاد کرد. این هتل از دکور بسیار باشکوه و مجللی برخوردار و مجهز به تجهیزات مدرن فنی بود و با بهترین هتل های جهان رقابت می کرد.

خیابان موخاوایا مسکو 

خیابان_قدیمی_روسیه

خیابان موخاوایا تا اوایل قرن 19، ساحل رودخانه نگلینا بود. هم اکنون خیابانی به طول حدود 850 متر است که میدان های مانژ و بارویتسکی را به هم پیوند می دهد. مجموعه موخاوایا از یادبودهای 20-18 تشکیل شده است که معروف ترین آن ها مجموعه دانشگاه مسکو با کلیسای تاتیانای مقدس، مانژ و خانه پاشکوف و ساختمان عظیم لنین «کتابخانه دولتی روسی» است که به افتخار آن ایستگاه اولین خط متروی مسکو کتابخانه لنین نامیده شده و 15 ماه مه سال 1935 میلادی گشایش یافت. ساختمان مانژ یکی از زیباترین ساختمان های مسکوست که طی سال های 1825-1817 میلادی مطابق با طرح اوسیپ بووه به افتخار پیروزی ملت روس در جنگ کبیر میهنی سال1812 میلادی ساخته شد. آگوست بتانکور استخوان بدنی چوبی بی نظیری را برای مانژ طراحی کرد که سقف 45 متری آن را بدون پایه اضافی می پوشاند. از سال 1831 میلادی مانژ، سالن مرکزی نمایشگاهی مسکو است. خانه پاشکوف که در انتهای خیابان موخاوایا قرار دارد در بالای تپه واگانکوفسکی ایستاده  است. خانه اشرافی زیبای کلاسیک با برج مهتابی در سال های 1780 میلادی مطابق با طرح یک معمار ناشناس ساخته شد. هم اکنون بخش دست نوشته های کتابخانه های دولتی روسیه است.

جاذبه های مسکو بسیار زیادند. برای دیدن تمامی آنها یا پیدا کردنشان شاید وقت کافی نداشته باشید. اما با دریافت چنین اطلاعاتی می توانید جاذبه های مهم را در لیست سفر خود یادداشت کنید و در مقصد از نوشته های خود استفاده نمایید. در این میان مشاوران تورهای نادیا پرواز برای مشاوره و کمک به مسافران پاسخگو هستند. 

نادیا پرواز سفر به سبک رویای تو : 41579-021

فرم ارسال نظر